dinsdag 31 maart 2009

Centric personeel (2) - De consultant : Retsina Graeci

Om de afdeling Dienstverlening maar niet te passeren in mijn loftuitingen, bespreek ik deze keer mijn laatste ontmoeting met een consultant van de afdeling Dienstverlening.
Hij heet Retsina Graeci. U begrijpt wel. Dit is een pseudoniem. Op voorhand ontken ik ( I don't recall..) en vrijwaar ik mij van enige juridische aansprakelijkheid. Mocht er sprake zijn van een gelijkenis, dan is dit louter toeval.

Ahum Retsina kwam laatst mij helpen met problemen in het kader van de Stuf BG koppeling. En dat heeft hij zeer efficiënt gedaan.

Bij de lunch zat ik hem enigszins te provoceren. Ik stelde hem een enigzins provocerende vraag, waarvan ik van te voren wist, dat hij daar geen antwoord op mocht geven/kon geven.
Zijn antwoord luidde : "Ik begreep niet, dat je mij een vraag had gesteld. Anders had ik daar wel een antwoord op gegeven. Was dat wel een vraag van je ? "

Kijk zo'n vent deugt. Ik heb de rest van de dag alleen om hem gelachen. Hij heeft een waanzinnig gevoel voor humor. Los daarvan weet hij ook erg veel. Hij is op dit moment één van de Cognos-specialisten van de afdeling Dienstverlening. Kortom ook weer iemand, die gespecialiseerd is in managementinformatie. Ik kan hem van harte aanbevelen, mocht u problemen hebben met de STUF BG koppeling, doc4all of cognos 8.

Helpdesk GWS4ALL

Ik mag geen namen noemen van personeel van Centric. Anders had ik ze wel met naam en toenaam genoemd. Een tweetal medewerkers van de helpdesk hebben mij bij de overgang van de versies 8 en 9 heel goed geholpen. Iets, waar de wanhoop bij mij al was toegeslagen.

En dat geldt ook voor een medewerker, die GBA-V onder versie 9.1 aan de praat heeft gekregen, waardoor in een meer gemeentefunctionaliteit weer gestuft kon worden met andere gemeentes in het samenwerkingsverband. En eerlijk is eerlijk bij de helpdesk GWS4ALL zit gewoonweg heel veel expertise en kennis.

In die zin verdienen zij meer waardering en respect voor hun dagelijkse inspanningen voor sociale diensten in het land. En wellicht een bonus. Wie dit ook vindt, stuur svp een email naar hen toe. Zullen ze waarderen.

En jammer, dat ik de "moeder" van de helpdesk GWS4ALL persoonlijk niet aan haar groene Centric-fiets heb kunnen helpen, als ik vorig jaar was aangenomen bij de firma Centric.

Ik heb het niet eens geprobeerd, aangezien Centric oudjes boven de 50 jaar met een middelmatige kwaliteit , en bepaalde karaktereigenschappen nooit zou aannemen als nieuw personeel. Dus ik heb niet eens gesolliciteerd op die vacature van consultant werk en inkomen of zorg.

Desondanks vind ik, dat de "moeder"van de helpdesk GWS4ALL een groene Centric-fiets verdient.

Managementinformatiesysteem in SQL, Peter Peters

Ik maak maar reclame voor een uitzonderlijk vriendelijk mens. Ik ben hem jaren geleden voor het eerst tegen gekomen bij de gemeente Gouda. Hij werkte pas kort voor de firma Centric, en is afkomstig uit Born (Zuid-Limburg). Hij was applicatiebeheerder soza bij de gemeente Sittard (?)

Sinds die tijd heb ik verschillende keren cursus van hem gehad in het hoofdkwartier van de firma Centric, en ik ken hem niet anders dan in zijn voormalige functie van regio-coördinator van Zuid-Limburg en omstreken.

Nu is hij een ZZP 'er en zijn visitekaartje is te vinden op http://www.socialservicessupport.nl/.

Peter heeft in SQL PLUS een managementinformatiesysteem ontwikkeld, dat correcte output geeft en als tool een stuk gerichter managementinfo geeft dan veel andere BI-systemen op de markt. Het is niet perfect, maar hij heeft het wel gemaakt.

Bij managementinfo komt natuurlijk de eeuwigdurende discussie terug van definities en welke prestatie-indicatoren een organisatie wenst te formuleren. Ik ben ervan overtuigd, dat Peter zijn BI-tool naadloos kan aanpassen aan de specifieke definities en PKI 's van een specifieke organisatie. Voor meer info over dit produkt van Peter Peters, neem contact op met hem (http://www.socialservicessupport.nl/)

Quick-scan reintegratie, duale trajecten, Quick-scan Inburgering

Ik ben net klaar met een quick-scan voor de module reintegratie. Wat ik heb gedaan is niet spectaculair te noemen, maar het moest wel worden gedaan. Ik heb de inrichting van de module reintegratie in beeld gebracht middels een quick-scan. Het geheel is wel omvangrijk geworden, maar beschrijft wel alles. Dit alles kan als een basisdocument dienen om de module reintegratie te renoveren.

Applicatiebeheerders in den lande, die inspiratie willen opdoen aan mijn inspanningen, wil ik deze quick-scan wel in de vorm van een geanonimiseerde sjabloon opsturen. Stuur mij een email (thtan@xs4all.nl) en ik stuur je een sjabloon.

Mijn volgende uitdaging is een beslisboom reintegratie maken voor de module analyse en indicatie.
Mocht iemand reeds een beslisboom reintegratie gemaakt hebben. Ik ben er wel benieuwd naar Stuur svp het mij (thtan@xs4all.nl).

Logischerwijs zou ik me nu moeten werpen op een quick-scan module Inburgering, aangezien ik reeds een inrichtingsplan Inburgering heb gemaakt. Dit inrichtingsplan moet ik wel updaten naar versie 9.1.

Mocht iemand geinterseerd zijn in een inrichtingsplan module Fraude. Zoiets heb ik ook al eens gemaakt. Ik moet het nog wel updaten op basis van versie 8 en versie 9.1

Kortom ik ben wel voor kennisuitwisseling. Mail mij (thtan@xs4all.nl)

zondag 22 maart 2009

Module Analyse en Indicatie GWS4ALL, Beslisbomen, Kennissystemen, Artificiële intelligentie

Bij de invoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning (WMO) ben ik in verschillende gemeentes geweest in den lande, waar ik heb geadviseerd om de module Analyse en Indicatie GWS4ALL te gebruiken om de verschillende beslisbomen Huishoudelijke verzorging te implementeren ter ondersteuning van het verstrekken van indicaties Huishoudelijke verzorging.

De flexibiliteit van het gebruik van de module Analyse en Indicatie om het lokale beleid in GWS4ALL te ondersteunen ligt voor de hand.

Deze module wordt doorgaans niet veel gebruikt, hetgeen zonde is van de grote potentie, die deze module heeft voor de werkvloer, als het gaat om efficiënt gebruik van beslisbomen.

Op het gebied van kennis-ondersteunende pakketten bestaat sinds jaar en dag al het pakket Mre.
Mre in combinatie met GWS4ALL leverde in het verleden nog wel problemen op vanwege de MR-tussentabellen, die fungeerden als een doorgeefluik vanuit Mre naar de SZ-tabellen van GWS4ALL.

Eenmaal gewend aan het gebruik van Mre had het voor de uitvoering wel degelijk een toegevoegde waarde. Het kwam de uniformiteit van de uitvoering ten goede.

De opvolger van Mre, het pakket PKO, is een vooruitgang behalve wanneer de zaak vastloopt.
In tegenstelling to Mre heeft een applicatiebeheerder nauwelijks de mogelijkheid om achter de motorkap aan probleemoplossing te doen.

Om een kosten-batenanalyse toe te passen heeft de module Analyse en Indicatie momenteel mijn voorkeur. Gemakkelijk te onderhouden dan wel te wijzigen qua inhoud, als het de gemeente uitkomt.

En goedkoop, en te doen met de kennis, die al in huis aanwezig is.

Ook in relatie tot de module WMO is sinds versie 8 van GWS4ALL de mogelijkheden van de module Analyse en Indicatie uitgebreid.

Het gekke is, dat veel sociale diensten in den lande deze module nog niet hebben ontdekt.

Naast de WMO zou een beslisboom in het kader de Wet Inburgering kunnen worden ontwikkeld, een beslisboom ter ondersteuning van een aanvraag levensonderhoud, bijzondere bijstand, en wat dies meer..........

En dat allemaal in de module Analyse en Indicatie GWS4ALL.

Het is natuurlijk geen artificieel kennissysteem, laat staan artificiële intelligentie, maar heeft de werkvloer bij een sociale dienst behoefte aan een duur pakket voor taken, die juist flexibel ingezet moeten kunnen worden, en waarvan de validiteit van de inhoud van de kennis per drie maanden dient te worden aangepast, al naar gelang wijzigingen in de regelgeving sociale zekerheid.

Ik zou het wel weten, als ik bij een sociale dienst het voor het zeggen had.

zaterdag 14 maart 2009

Duale trajecten, Wet participatiebudget, Inburgeringsmodule, Reintegratiemodule

Het kost me steeds meer moeite om de wetstechnische ontwikkelingen in de sociale zekerheid bij te houden in relatie tot mijn vakgebied, beheer van GWS4ALL, software-applicatie voor ongeveer 345 sociale diensten in Nederland.

Steeds vaker krijg ik de vraag : hoe moet dat met de betalingen vanuit de Inburgeringsmodule en Reïntegratiemodule in het licht van de mogelijkheid van duale trajecten en het wetsontwerp participatiebudget ?

Als simpele knoppendrukker moet je dan wel toch slikken. Je gaat natuurlijk te rade bij een beleidsmedewerker soza, die dan vervolgens aan jou de wedervraag stelt, of jij dat wilt uitzoeken.
Hij heeft geen verstand van ICT.

Dan blijkt, dat de leverancier al de broodnodige memo's , releasenotes, notities jouw richting heeft verstuurd ter inzage. En vanwege de dagelijkse werkdruk was jou dat nog niet opgevallen als "hot news". Op jouw afdeling werken geen produkt-managers, die dat als hun voornaamste taak zien.

Ik hou u op en mezelf op de hoogte van mijn onderzoek bij het beantwoorden van de vraagstelling.

En dan is het afwachten, of de technische oplossing ook kan worden geboden in versie 10 en 11 van Gws4all.

Vervolgens hoe gaan we het de werkvloer weer vertellen ?

Ik zal wel weer het verwijt krijgen, dat hierdoor de administratieve lasten op de werkvloer weer zal toenemen door de technology push van GWS4all. So be it !

Maar hoe leg je ze weer uit, dat de technology push slechts het gevolg is van hetgeen in Den Haag door het politiek gekozen bestuur is bedacht en met instemming van het Landelijke directeurenberaad GWS4ALL, een club van directeuren sociale diensten, die beslissingen neemt over de ontwikkeling van GWS4all.

Want eerlijk is eerlijk, kan nog iemand het tempo van wijzigingen in de Wet Inburgering, de Wet Participatiebudget etc. nog bijhouden ?

Laat staan vertalen naar de ICT-werkelijkheid van GWS4all en de harde praktijk van de werkvloer.

vrijdag 13 maart 2009

Cursus Digitaal Klantendossier

Van de week ben ik op cursus geweest in Gouda.
Alias1 en alias2 gaven de cursus.
Het digitale klantendossier is vanaf versie 9.2.01 eindelijk te gebruiken via GWS4ALL.

Wat is nieuw ?

Via GWS4ALL kan de werkvloer via een werkproces dezelfde gegevens inzien, die ze nu buiten GWS4ALL via Suwinet Inkijk ook al konden zien.

Het wordt steeds boeiender. In het kader van de Wet eenmalige gevensuitvraag is het de bedoeling, dat klanten van een sociale dienst via de gemeentelijke website hun eigen cliëntendossier moeten kunnen inzien.

Hoe moet ik als simpele knoppendrukker de werkvloer gaan vertellen, dat dit een revolutie zal gaan betekenen voor het werk, als door de ict de luiken opengaan ?

Een revolutie te vergelijken met een vorm van digitale glasnost, die zijn weerga niet kent.....

Wie zal het zeggen.

donderdag 5 maart 2009

Klantbeeld GWS4all

In GWS4all zit sinds versie 4.5 (?) een mogelijkheid om via opvragen algemeen een knop klantbeeld te activeren.

Daarachter zit een sjabloon en een body in html, die iedere gemeente naar eigen goedvinden kan inrichten.

Een nuttiger instrument voor de werkvloer kan ik niet bedenken.

Als voormalig baliemedewerker kende ik het stamoverzicht cliëntengegevens.

Het klantbeeld in Gws4All is daar een vervolg op.

IK ben nu twee avonden bezig om een body en een gevensset te ontwikkelen, en mijn huis tuin en keuken-prestaties zien er spectaculair uit.

Applicatiebeheerders Gws4all, die mijn voorbeeld willen zien om inspiratie op te doen, stuur mij een email (thtan@xs4all.nl), en jullie kunnen inspiratie opdoen aan mijn inspanningen.

dinsdag 3 maart 2009

Stuf Bg problemen versie 9

STUF BG problemen teisteren mijn leven sinds invoering van versie 9.

Sinds invoering van versie 8 waren ook al problemen met koppelen van partners, ex-partners en kinderen.

Eerst was er geen fatsoenlijk contact via DDS en via GBA-V. Dit lag aan de instelling voorkeurgegevens in GWS4ALL.

Na veel assistentie van consultant Retsina Graeci en twee medewerkers van de helpdesk GWS4ALL is de STUF BG Koppeling weer aan de praat.

Patch 2 moest sowieso wel geplaatst worden en na het opnieuw draaien van een script, die was geleverd bij patch 2, was het euvel verholpen.

Euvel lag aan een niet geupdate versie van de dds-gws-package.

Hopelijk, dat Centric met patch 3 de stuf-koppeling enigszins stabieler zal maken.

Van de DDS-applicatiebeheerder krijg ik geen toestemming om met sql plus of met Impromptu toegang te krijgen tot de UBM. Ik kan als applicatiebeheerder GWS4ALL niet zien, waarom foutmeldingen aan DDS-kant veroorzaakt worden door GWS4ALL-gebruikers.

Wellicht dat een DDS-cursus mij inzicht zou kunnen geven in hetgeen ik niet weet.
Zonder kennis geen probleemoplossing.

Blij dat er weer kan worden gekopppeld met STUF BG.

Blog over applicatiebeheer gws4all

Waarom een blog over gws4all ?

Omdat ik iedere dag met dit pakket werk. Het is mijn dagelijkse werk.

Schrijven over applicatiebeheer sociale zaken en gws4all is ook een uitlaatklep, en het houdt mij van de straat.